niedziela, 7 sierpnia 2011

Współczesna bankowość - M.Zaleska

Tytuł: Bankowość
Autor: Małgorzata Zaleska
Wydawnictwo: Difin
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2007
Spis treści:  
Część I SYSTEM BANKOWY 
Rozdział 1. Charakterystyka systemu bankowego - uwarunkowania instytucjonalne Małgorzata Zaleska
1.1.   Instytucjonalizm w działalności bankowej
1.2.   Charakterystyka systemu bankowego
1.2.1.    Prezentacja centralnych instytucji systemu bankowego
1.2.2.    Charakterystyka banków
1.2.3.    Instytucja pieniądza elektronicznego
Rozdział 2. Bank centralny i instrumenty polityki pieniężnej Andrzej Kaźmierczak          
2.1.     Funkcje banku centralnego
2.2.     Cele polityki pieniężnej 
2.2.1.     Cel strategiczny i cel pośredni
2.2.2.     Cel operacyjny
2.2.3.     Polityka stałej zasady a polityka dyskrecjonalna 
2.3.   Instrumenty polityki pieniężnej 
2.3.1.     Stopy procentowe banku centralnego
2.3.2.     Wskaźnik rezerw obowiązkowych
2.3.3.     Operacje kredytowo-depozytowe banku centralnego
2.3.4.     Operacje otwartego rynku
2.3.5.     Instrumenty sterowania bezpośredniego
Rozdział 3. Nadzór nad rynkiem finansowym, ze szczególnym uwzględnieniem nadzoru bankowego Małgorzata Zaleska
3.1.    Geneza powstania nadzoru nad rynkiem bankowym 
3.2.    Pojęcie, organizacja i cele działania nadzoru
3.3.    Zakres oddziaływania nadzoru 
3.3.1.     Licencjonowanie działalności bankowej
3.3.2.     Regulacje nadzorcze
3.3.3.     Inspekcje i sankcje nadzorcze
Rozdział 4. System gwarantowania depozytów Małgorzata Zaleska     
4.1.     Geneza powstania systemów gwarantowania depozytów
4.2.     Modele systemów gwarantowania depozytów
4.3.     Organizacja i sposoby finansowania działalności systemów gwarantowania
depozytów
4.4.     Zasady gwarantowania depozytów 
4.5.     Działalność pomocowa systemów gwarantowania depozytów 
4.6.     Działalność analityczna systemów gwarantowania depozytów
Rozdział 5. Instytucje wspierające sektor bankowy Jan Koleśnik, Aleksandra Palimąka   
5.1.  Związek Banków Polskich 
5.1.1.    Rola i zadania ZBP
5.1.2.    Bazy danych
5.1.3.    Bankowy Arbitraż Konsumencki
5.2.    Biuro Informacji Kredytowej SA
5.3.    InfoMonitor - Biuro Informacji Gospodarczej SA
5.4.    Krajowa Izba Rozliczeniowa SA 
Część II SEGMENTACJA PRODUKTÓW I USŁUG BANKOWYCH
Rozdział 1. Znaczenie segmentacji w budowaniu przewagi konkurencyjnej banku Emil Ślązak
1.1.    Koncepcja przewagi konkurencyjnej w strategii rynkowej banku
1.2.    Czynniki przewagi konkurencyjnej na rynku usług bankowych
1.3.    Zalety strategiczne procesu segmentacji
1.1.    Zasady efektywnej strategii segmentacji 
1.2.    Kryteria segmentacji klientów indywidualnych
1.5.1.     Segmentacja geograficzna
1.5.2.     Segmentacja demograficzna
1.5.3.     Segmentacja behawioralna
1.5.4.     Segmentacja psycho graficzna
1.6.   Kryteria segmentacji klientów instytucjonalnych

Rozdział 2. Bankowość inwestycyjna Krzysztof Borowski                                                                  
2.1.    Pojęcie i rozwój bankowości inwestycyjnej 
2.2.    Operacje na rynku papierów wartościowych
2.2.1.     Działalność brokerska (broking) 
2.2.2.     Działalność dealerska (dealing)  
2.2.3.     Sprzedaż bezpośrednia wąskiej, określonej grupie inwestorów (private placement)
2.2.4.     Pośrednictwo w sprzedaży papierów wartościowych (selling agent)  
2.2.5.     Projektowanie i handel finansowymi instrumentami pochodnymi (financial derivatives)
2.2.6.     Organizacja własnych i obcych emisji (issue broking and dealing)
2.2.7.   Gwarantowanie emisji (underwriting)
22.i. Private banking
2.3.   Operacje na rynku pieniężnym 
2.3.1.     Transakcje na rynku papierów dłużnych przedsiębiorstw (commercial papers)
2.3.2.     Transakcje na rynku papierów skarbowych 
2.3.3.     Transakcje na rynku międzybankowym
2.3.4.     Transakcje na rynku walutowym
2.4.   Zarządzanie funduszami
2.4.1.    Zarządzanie płynnymi aktywami i udziałami klientów (portfolio mana- gement lub asset management) 
2.4.2.    Tworzenie i zarządzanie funduszami wspólnego inwestowania (mutual funds)
2.4.3.    Tworzenie i zarządzanie funduszami podwyższonego ryzyka (venture capital fund i private equity) 
2.5.   Doradztwo finansowe (corporate finance) 
2.5.1.     Tworzenie serwisu informacji gospodarczej i doradztwo inwestycyjne              
2.5.2.     Sporządzanie analiz wykonalności projektów inwestycyjnych (feasibility study)
2.5.3.     Opracowanie strategii i prowadzenie restrukturyzacji przedsiębiorstw
2.5.4.     Opracowanie strategii przejmowania i łączenia (podziału) przedsiębiorstw 
2.5.5.     Organizacja i prowadzenie wspomaganego wykupu przedsiębiorstw
2.5.1.     Projektowanie sekurytyzacji (securitization) 
2.5.2.     Działalność na rynku nieruchomości 
2.6.     Nowe trendy w bankowości inwestycyjnej na rynkach światowych 
2.7.     Bankowość inwestycyjna w Polsce

Rozdział 3. Bankowość korporacyjna Robert Jagiełło                                                                              
3.1.    Pojęcie bankowości korporacyjnej i przedmiot działalności
3.2.    Rachunek bankowy
3.2.1.     Aspekty prawne otwierania i prowadzenia rachunków bankowych
3.2.2.     Rodzaje rachunków bankowych
3.3.   Zarządzanie nadwyżkami środków pieniężnych
3.3.1.     Lokaty terminowe
3.3.2.     Papiery wartościowe 
3.3.3.     Rachunek skonsolidowany (cash pooling)
3.4.   Finansowanie działalności przedsiębiorstwa
3.4.1.     Kredyt w rachunku bieżącym 
3.4.2.     Kredyt w rachunku kredytowym
3.4.3.     Kredyty wekslowe
3.4.4.     Kredyt inwestycyjny średnio-i długoterminowy 
3.4.5.     Kredyt konsorcjalny
3.4.6.     Faktoring i forfaiting
3.4.7.     Leasing
3.4.8.     Organizacja emisji dłużnych papierów wartościowych
3.4.9.     Sekurytyzacja aktywów
3.4.9.1.     Uczestnicy procesu sekurytyzacji
3.4.9.2.     Przebieg procesu sekurytyzacji
3.4.9.3.     Zalety sekurytyzacji dla inicjatora
3.4.10.   Gwarancje, poręczenia i awale
3.5.   Produkty rozliczeniowe i finansujące działalność handlową (trade finance)
3.5.1.     Rozliczenia bezgotówkowe
3.5.2.     Rozliczenia gotówkowe
3.6.   Bankowość elektroniczna dla korporacji
3.6.1.     Systemy wspomagające relacje z biznesem (B2B)
3.6.2.     System Elektronicznej Prezentacji i Płatności za Rachunki (EBPP -Electronic Bill Presentment and Payment)
3.6.3.     Elektroniczne raportowanie
3.7.   Doradztwo finansowe 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz